Menu główne:
Działalność koła badawczego GLOBE
1. Kiedy powstał GLOBE i kto go założył?
Międzynarodowy Program Badawczy GLOBE - Global Learning and Observtions to Benefis the Environment, jest to program popularyzujący badania o otoczeniu wśród uczniów szkół średnich, gimnazjów i podstawowych.
Od 1997 roku program działa w Polsce, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obecnie prowadzony jest przez Stowarzyszenie Badań Atmosfery (UCAR) i jest sponsorowany przez National Oceanic and Atmospferic Administracion, NASA oraz Amerykańską Fundację Nauki (NFS).
2. GLOBE w Dłutowie
Nasz szkoła przystąpiła do programu GLOBE w 2004 roku i jesteśmy obecnie jedną z 164 działających szkół globowych. Uczniowie prowadzą pomiary, wysyłają wyniki badań przez Internet, dzięki temu tworzą światową bazę danych dotyczących środowiska przyrodniczego. Po przetworzenie danych w światowym centrum Globe umieszczane są one w formie wykresów i tabel w Internecie. Za systematyczną pracę szkoła otrzymuje podziękowania i listy gratulacyjne z Waszyngtonu od Głównego Koordynatora Programu GLOBE i możliwość uczestnictwa w seminariach uczniowskich - polskie "Globe Games" w Sułowie (2008), Międzyzdrojach (2009), Łebie (2010) i Rucianem Nidzie (2011).
Pomiary dotyczą czterech działów: atmosfera i klimat, hydrologia, badania pokrycia terenu, fenologia. W naszej szkole badamy pierwszy moduł (atmosfera) tzn. pomiary podstawowych składników meteorologicznych - temperatura bieżąca, temperatura minimalna i maksymalna, suma i rodzaj opadów, ciśnienie, stopień zachmurzenia i rodzaj chmur, które są wykonywane codziennie w południe słoneczne czasu Greenwich.
Do tej pory wykonaliśmy ponad 4366 pomiarów. Jak widać, zarówno forma jak i zakres wiadomości zajęć programu GLOBE znacznie wykracza poza podstawę programową i zwykłe zajęcia dydaktyczne w szkole.
3. GLOBE - dane statystyczne na rok 2013:
Liczba wykonanych pomiarów w naszej szkole - 4366, na świecie - 98540324.
Liczba szkół w Polsce - 164, na świecie - 28282.
Liczba krajów w programie GLOBE na poszczególnych kontynentach: Afryka - 45, Azja i Pacyfik - 16, Europa i Azja - 41, Ameryka Południowa i Karaiby - 18, Ameryka Północna - 2.
4. Zadania programu GLOBE.
Poprawić zrozumienie problemów środowiska wśród uczniów, rozwinąć umiejętności badawcze młodzieży w zakresie geografii, biologii, chemii, fizyki i matematyki, propagować naukowe podejście badań zjawisk przyrodniczych, powiększyć liczbę pomiarów badawczych dotyczących badań środowiska np. atmosferycznych, hydrologicznych.
5. Cele programu GLOBE
CEL OGÓLNY:
1. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczo-biologicznych i skłanianie do samodzielnego poznawania świata przyrodniczego.
CELE SZCZEGÓŁÓWE :
1. Kształtowanie świadomości ekologicznej poprzez aktywne uczestnictwo w ochronie środowiska naturalnego.
2. Podniesienie umiejętności badawczych młodzieży w zakresie biologii i geografii.
3. Propagowanie naukowego podejścia do badania zjawisk przyrodniczych.
4. Rozwijanie własnych zainteresowań badawczych w sposób aktywny.
5. Rozwijanie zdolności obserwacji, umiejętności dostrzegania i uzasadniania związków przyczynowo- skutkowych zachodzących w
przyrodzie.
6. Kształtowanie umiejętności posługiwania się przyrządami pomiarowymi podczas Globe Games:
7. Poznawanie walorów przyrodniczych Ojczyzny i miejsc unikatowych pod względem przyrodniczym (warsztaty odbywają się na
terenach parków narodowych i rezerwatów przyrody).
8. Współpraca z naukowcami i innymi uczniami.
9. Integracja uczniów oraz tworzenie postaw otwartych na współdziałania w ramach grupy (razem z innymi szkołami z całej Polski) i
na kulturę bycia.
10. Kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie różnych imprez turystycznych.
GLOBE umożliwia uczniom:
Więcej informacji o programie GLOBE znajdziecie na stronie amerykańskiej WWW.globe.gov lub polskiej www.globe.gridw.pl.
6. Udział w ogólnopolskich warsztatach naukowych GLOBE GAMES
Od 2004 roku moja szkoła uczestniczy w międzynarodowym programie badawczym GLOBE, prowadząc pomiary badań atmosferycznych. Za systematyczną pracę szkoła otrzymuje podziękowania i listy gratulacyjne z Waszyngtonu od Głównego Koordynatora Programu GLOBE i możliwość uczestnictwa w uczniowskich warsztatach naukowych - polskie „Globe Games” w Sułowie (2008), Międzyzdrojach (2009), Łebie (2010) i Rucianem Nidzie (2011).
W kilkudniowych obozach naukowych uczestniczą uczniowie i nauczyciele z najaktywniejszych szkół prowadzących program GLOBE. Obozy te odbywają się w miejscach na terenach parków narodowych lub rezerwatów przyrody. Z reguły jest około 150 osób ze szkół z całego kraju, które podzielone na grupy współzawodniczą i wykonują różnorodne zadania na stanowiskach badawczych na trasie 10-15 km. Poszczególne stanowiska pracy obsługują pracownicy PN, pracownicy naukowi np. Uniwersytetu Warszawskiego, lokalnych nadleśnictw. Dodatkowym atutem tych wyjazdów jest ich lokalizacja – na terenach Parków Narodowych (Woliński, Słowiński) i rezerwatów przyrody, co umożliwia poznanie unikatowych walorów przyrodniczo-krajoznawczych, historycznych Polski i sposobów ich ochrony.
Na zakończenie na uczniów czekały liczne atrakcje-rejs statkiem po morzu, ognisko z dyskoteką, konkursy i uroczyste podsumowanie obozu naukowego z panią burmistrz miasta Łeby, gdzie najlepsze grupy zostały nagrodzone. Nasza szkoła zdobyła I miejsce w Ogólnopolskim Seminarium Uczniowskim GLOBE GAMES 2009 i otrzymaliśmy jako nagrodę elektroniczną stacje meteorologiczną.